1.23.2015

Postul paştelui, pregătiri



Să nu credeţi că sunt tot timpul cu gândul la grija faţă de stomac deşi aşa pare privit din avion.
Dar dacă "goliciunea te ocoleşte, apăi foamea dă de-a dreptul".
Iar Postul Paştelui ce va să vină, îmi provoacă o goliciune în suflet şi o foame spirituală care mă transformă. Devin mie, căţel, inel, tembel !
Adevărul este că nu ţin postul de mâncare, nu consider că înfrânarea mă caracterizează tipologic, dar sunt zile în care hrana mea devine absolut vegetală nu din raţiuni eclesiastice ci fiindcă primăvara aduce toate verdeţurile bune în prim plan şi e meritul ei şi numai al ei.
Dar fiindcă orice uşă trebuie unsă ca să nu scârţâie, aşa îmi pregâtesc şi eu încă din vreme unsori de uns legumele primăverii spre a nu îmi lăsa stomacul pradă scârţâiturilor.
Îmi prepar uleiuri aromate şi oţeturi cu care să dreg bucatele de post şi iată vă sfătuiesc să luaţi de la mine câteva reţete spre dedulcire.
Uleiuri aromate

Fă rost de mai multe sticle de jumătate de litru, curate şi de preferinţă transparente, care pot fi bine dopuite la sfârşit.
Pune în ele după cum urmează:
1. O mână de măsline negre sărate, tocate toporăşte, împreună cu sâmburii lor, un fir de rozmarin, două foi de dafin, o linguriţă de boabe de piper.
2 . O căpăţână de usturoi tăiat fin, o linguriţă de piper boabe, una de boabe de muştar, o linguriţă de fulgi de ardei iute, ori un ardei iute tocat mărunt, un strop de sare şi un praf de cimbru uscat.
3. O lingură cu vârf de boabe de piper, făşii de coajă de lămâie, foi de dafin, fire de pătrunjel verde
4. Trei- patru cuişoare, o linguiţă de capere tocate, o bucăţică natur de scorţişoară, mult piper verde, ardei iute şi mărar uscat sau seminţe de mărar mai bine.
5. Ţelină rasă o lingură vârfuită, o linguriţă de boabe de piper, un vârf de cuţit de sare, foi de dain.

Şi acum încălzeşte ulei de alimentară normal până ajunge la temperatura de 70- 80 de grade, toarnă-l cu gijă în sticle şi dopuieşte imediat. 
Când uleiul se va răci, în sticlă se va crea vid care va împiedecare râncezeala şi va face ca procesul de macerare să fie unul lent şi natural
Sticlele trebuie depozitate la temperatură constantă, într-un loc cu lumină indirectă şi după 20 de zile sunt bune de consum.
Nu vă învăţ la ce combinaţii gastronomice pot fi folosite, vă daţi seama singuri.

Pe aceeaşi tehnică se pot produce şi o gamă întragă de oţeturi aromate, pentru salate, ciorbe şi sosuri.
Mai am eu o reţetă mai specială pe care o fac toamna:
Usuc un kilogram de roşii feliate la soare, bine pudrate cu sare, piper şi oregano, până devin aproape casante, le pun într-un borcan intercalat cu capere tocate, măsline tocate şi foi de dafin, acopăr totul cu ulei fierbinte şi las borcanul două luni la soare.
Uleiul de acolo este favoritul meu de stropit fasolea bătută în farfurie, mai aşezând deasupra şi câteva felii din roşiile acelea care sunt dulceaţa pământului.

Notă: fotografiile din această postare aparţin prietenului meu Paolo Buccheri un bucătar bătrân la fel ca mine şi cântăreţ din mandolină, cu care am lucrat în pivniţa- pizzerie a unui blestemat de patron la Genova. Pot spune că acolo am nvăţat meserie vero !!!

Niciun comentariu: