1.22.2015

Primăvară tembelă

De trei zile o primăvară tembelă a căzut peste Buziaş, scuturându-şi poalele.
Cu zefir dulce în buze, toanta asta a plesnit mugurii în corcoduş şi a scos din pământ grăbite şi năpârstoace, urzicile mici cu frunze abia mijite.
Mă bucur de căldura aniezii şi trebăluind prin grădină să îmi aranjez grădina de plastic pentru noul sezon, am adunat aşa în joacă o poală întreagă de urzicuţe urâte, cu zimţi şi cu negreala de prunc în frunze, ca să le prefac într-o infuzie dătătoare de viaţă lungă. Dar curtea mea este mai mult acoperită de umbra livezii şi a măgăoaielor de case din jur aşa că toate nu au spor, aşa că mâine, am să mă aşez în rabla mea de Ford să mă duc pe malul Timişului scăldat în soare blând, fiindcă am eu acolo locurile mele pe care le colind de cinci ani şi ştiu unde o să dau de buluc de urzici ca să îmi iasă de o mâncărică.

Dar hai să vă învăţ şi pe voi ce se poate face cu urzicile, că nu e greu, nici migălos şi sportul ăsta de-a urzicile , face cât o tonă de vitamine de la farmacii.


Infuzia de urzici
Să iei două mâini bune de urzici (cam o sută de grame) pe care doar să le clăteşti în apă rece apoi să le pui într-o crăticioară. Asezoneată cu sare, piper râşnit, puţină boia şi mai aduagă şi o legătură de pătrunjel verde.
Toarnă deasupra apa clocotită cam două sute de mililitri, pune capac pe crăticioară şi înveleşte- o într-un prosop înmuiat  în apă fierbinte şi bine stors.
O jumătate de ceas lasă urzicile să se dămfuie, strecoară infuzia şi bea-o pe îndelete cu sorbituri mici şi fără să înghiţi repede, în aşa fel încât cavitatea bucală să absoarbă tot ce e sănătos în zama de urzică.
Şi dacă poţi să faci zece zile, de trei ori pe zi tratamentul ăsta, o să simţi cum creşti în puteri şi te faci zdravăn după iarna care te-a secat.

Zamă de urzici
Taie mărunţel o ceapă, un morcov, un pătrunjel şi un păstârnac. Căleşte-le uşurel în ulei, asezonate cu sare şi piper, apoi răstoarnă peste ele doi litri de apă şi o poală întreagă de urzici curăţate, limpezite şi rupte mărunţel în mâini.
Lasă să clocotească la foc moale, abia aburind, jumătate de ceas, apoi fă o prăjeală din trei căţei de usturoi tocaţi mărunt, trei linguri de bulion gros din sticlă, toarnă prăjeala în oala cu fiertură, mai drege cu un strop de bulion, pune capac pe oală şi las-o să aburească un sfert de ceas.
Şi toarnă fiertura asta într-un blid adânc pe fundul căruia ai pus o bucată mustoasă de telemea de vacă, pripeşte lângă blid şi o mămăligă şi dă-i fălci până simţi că trebuie să îţi dezbumbi doi nasturi de la cămaşă şi cureaua nădragilor.
Aşa-i că avenit primăvara? 























Niciun comentariu: