11.30.2013

Reţete de post



Ştiţi doar că din punct de vedere culinar sunt păgân, adică nu ţin post de nici o culoare.
Dar astăzi, nu ştiu ce mi-a venit aşa, să închipui un meniu în totalitate vegetal, poate că şi explozia de culoare pe care am găsit-o astăzi în piaţă, adică în cenuşiul zilei de toamnă iarnă, am găsit mesele de piatră încă încărcate cu legume. Fără discuţie mi-am umplut o coşniţă şi m-am închis în bucătărie.
Şi iată ce a ieşit:

Supă opărită
Am luat o supieră de porţelan cu capac şi am încălzit-o în cuptor până la 100 de grade.
În ea am pus două legături de pătrunjel verde, una de ţelină, o ceapă tăiată felii, un morcov, un păstârnac, un pătrunjel, toate rase pe răzătoare. Am adăugat o linguriţă de boabe de piper, o lingură de sare şi o foaie de dafin.
Am turnat doi litri de apă clocotită, am pus capacul pe supieră şi am învelit-o în câteva rânduri de prosoape de bucătărie şi într-o pătură, ca să asude şi să se aburească.
După o jumătate de ceas am strecurat zeama şi am obţinut o infuzie de legume cu o culoare de smarald pur şi cu aromă de rai.
Am turnat-o în castroane înalte şi deasupra am presărat crutoane făcute din pâine coaptă în cuptor fără grăsime.
Consistentă fiertură, înviorătoare şi cu gust neobişnuit de bun.
Iată că are şi postul deliciile lui.

Friptură de morcovi

Am luat doi morcovi mari şi groşi, i-am curăţat de coajă şi i-am tăiat pe lung în felii groase de doi milimetri cu mandolina de bucătărie (o sculă bucătărească pe care vi-o recomand, costă treizeci de lei şi merită).
Am înmuiat feliile de morcov în ulei bătut cu sare, piper şi oregano.
Le-am prăjit la foc iute pe planşa- grătar, la aragaz.
I-am aşezat în tavă, am mai adăugat puţină apă, o lingură de zarzavat pentru ciorbă din borcan, căteva seminţe de chimion şi de coriandru şi am lăsat tava în cuptor la 200 de grade, un sfert de ceas.
Între timp am fiert o cană de orez prefiert în apă cu sare, l-am lăsat să se umfle şi l-am aşezat în farfurie cu feliile rumene de morcov deasupra. Am mai stors puţină zeamă de lămâie peste şi am presărat pătrunjel tocat.
Nu pot să declar că am fost încântat de savoare, dar acompaniată friptura asta falsă cu nişte murături din butoi, mi-a mers lşa inimă.
Desert?
Fără desert, patru portocale desfăcute din coaja lor, pe care le-am împărţit cu Nemţoaica.
Care mai domnoasă, mi-a dat clasă.
Ea a mâncat două plătici fripte în ulei, cu garnitură de cartofi natur şi sos de hrean. Şi ditamai bucata de cârnat afumat, cu muştar  şi pâine de casă.
Cum e turcu-i şi pistolul !!!


Niciun comentariu: