1.02.2013

Stresul sărbătorilor

Sunt obosit de viaţă, îmi spunea un prieten aseară în timp ce beam împreună şodou fierbinte (lapte, rom, coniac, gălbenuş de ou amestecate cu zahăr şi vanilie) de Sfântul Vasile cel Mare.
Prea multă agitaţie, prea multe evenimente înghesuite unul într-altul, nu mai ştiu de poimâine încotro să o apuc.
La muncă stres, acasă stres, trăiesc pe sponci.
Iar restul de prieteni adunaţi în jurul nostru ( eram bine înţeles la o petrecere bătrânească încropită ad hoc) au dat din cap la fel de preocupaţi.
Doar eu m-am scobit în nas şi mi-am dat seama că spre deosebire de ei, stresul nu mă îngrozeşte.
Pentru mine a devenit o a doua natură iar o zi liniştită şi fără evenimente spectaculoase mă sperie de moarte.
Adică cea mai stresantă situaţie pentru mine este absenţa stresului.
Cred că sufăr de un invers sufletesc şi intelectual profund şi ireversibil.
Dar ca să nu mă dau de gol între prieteni, am dat şi eu din cap.
Doar de formă şi neconvingător.
Apoi m-am dus în bucătărie să le pregătesc cina.
Abia acum începe stresul, e plin în frigidere de mâncăruri gătite, dar ei doresc cu orice preţ ceva proaspăt gătit. Adică ceva "din mână de la Uica".
Aşa că:
Iau o cratiţă o pun pe foc cu câţiva stropi de ulei.
Pun în ea felii groase de cârnat scos din ciorba de potroace. Mai adaug de pe un platou cu gustări, felii de bacon crocant în care fuseseră înveliţi ficăţei de pui.
Cîteva minute las cratiţa să sfârâie, apoi culeg din oala cu sarmale resturile de varză tocată rămase de izbelişte. Au în fibra lor must de carne şi aromă de dafin. Amestec carnea cu afumăturile, mai adaug câteva bucăţi de friptură rece ( Nemţoaica a făcut o ceafă de porc roluită, umplută cu tocătură de cârnaţi şi costiţă afumată) şi o cană de smântână amestecată cu hrean.
Clocotesc fiertura asta trei minute, ajutat de nişte vin alb şi câteva linguri de suc de roşii.
Bun, ar fi mâncarea de bază.
Garnitură?
Mi-au rămas o mulţime de cartofi copţi pe care nimeni nu i-a mâncat. Toată lumea s-a înghesuit la fripturi şi la păstrăvii umpluţi.
Iau cartofii, îi strivesc într-o oală înaltă, adaug lapte clocotit rămas de la şodou, câteva gălbenuşuri de ou ( rămase de la ouăle umplute) apoi albuşuri fierte de la aceleaşi ouă, torn totul într-o tavă unsă cu unt şi dau la cuptor zece minute la 210 grade. Doar să se coaguleze, să facă o crustă rumenă iar înăuntru să rămână abur şi dulceaţă.
Şi fac un platou, cu felii de piure copt în mijloc, încropeala de varză drept coroană şi mai scot ca acoperire supremă, câţiva pepeni muraţi din butoiul meu de suflet.
Cu mult şodou înainte şi cu vin fiert după, nimeni nu o să observe încropeala.
Ba chiar, spre surpriza mea, prietenii rad tot.
Şi se vede că ar mai vrea.
Aşa că, oftând, scot din şpais ultimele patru blide cu piftie, o tobă cu şorici şi un sângerete gingaş.
S-a întors lumea cu fundu în sus, comentează prietenul meu stresat. Chiar că s-a întors.
Începem cu felul principal şi încheiem cu aperitivele.
Ar mai urma să aduci la final şi o supă ca la japonezi şi...
Iar eu zâmbesc pe sub mustaţă, fiindcă în bucătărie Nemţoaica încălzeşte oala cea mare cu supă de raţă.... 


ŞI NU UITAŢI !!!


Dacă doriţi o carte de la Uica Mihai, cu autograf bine înţeles, comandaţi la e-mail:
uica.mihai@gmail.com

Volumul are 128 de pagini şi este însoţit de un CD pe care găsiţi cartea în format electronic pentru tabletă, smartphone, kindle etc, precum şi încă o carte de bucate numită
REŢETE CU....
-10 EMISIUNI RADIOFONICE ÎN GRAI BĂNĂŢEAN
-UN VOLUM DE POEZIE
-UN VOLUM DE PROZE NOSTALGICE ŞI SATIRICE
Preţul unui volum este de 28 lei inclusiv taxele poştale iar plata se face prin ramburs.
Vă rog să specificaţi în e-mail NUMELE INTEGRAL AL PERSOANEI CĂREIA ÎI ADRESEZ AUTOGRAFUL, ADRESA ŞI CODUL POŞTAL !

Un comentariu:

Rita Oarga spunea...

Lipsa proiectelor de suflet ii duce pe oameni la lipsa de chef si la oboseala, nu stresul. M-am convins de asta anul trecut. Cand planuiesti, cercetezi, lucrezi cu mult drag la un proiect, e imposibil sa te simti obosit si sa astepti cu groaza evenimentele care urmeaza. Va doresc un an nou plin de proiecte frumoase si de impliniri. Sa fiti sanatosi si inconjurati de toata dragostea familiei si a prietenilor.
Va imbratisez cu drag.