8.18.2012

Castraveţi marinaţi

Şi cum vă spuneam, am scăpat grădina de sub ochi o săptămână şi a luat-o razna!
Obraznici şi plini de nesimţire, castraveţii şi dovlecii turceşti s-au aninat în pomi, castraveţii în prun şi dovlecii în corcoduş şi pe gard. Nu mai spun că roşiile nelegate s-au îndoit sub rod iar zuchinni s-au făcut printre frunzele mari ca o ciurdă de purceluşi. Întâi am cules tot rodul de prisos şi am umplut un coş de piaţă, apoi m-am aşezat cu foarfecă, sfoară şi răbdare să îndrept niţel locul. Să leg roşiile nu a fost mare lucru, dar la castraveţi m-am cam încurcat, dar ce nu îl învaţă nevoia pe om?
Am descurcat lujerii lungi şi fragezi din frunzişuri, am făcut trasee de sfoară de cânepă printre crengi şi am încolăcit şerpeşte castraveţii să crească în lumină şi să aibe loc să îmi dea iarăşi pruncuţi vezi cu miez dulce. Tot aşa am făcut cu dovlecii numai unii mari cât căpăţâna i-am lăsat aninaţi pe gard că mi-e teamă să nu îi ucid dacă îi smintesc şi mă gândesc zilele următoare să le fac un cuib de susţinere că după câte înţeleg eu, au de gând să crească urieşeşte.
Şi controlând şi rodul pomilor şi uitându-mă la castraveţii şi dovleceii din coşarcă, mi-a dat în gând o murătură la care vă dau acum reţeta.
Şi băgaţi de seamă să faceţi ca mine, şi dacă nu vă place, apăi să mă aninaţi pe gard lângă dovleci !
Castraveţi în marinată

Mai întâi puneţi să clocotească la foc mic şi amestecând încontinuu, doi litri de oţet de vin. Nu folosiţi Regal ori distilate din spirt de lemn că schimbă gustul legumei şi arde mucoasa stomacului. Cînd începe oţetul să facă abur deasupra, număraţi trei minute tot mestecând ca să nu prindă a bolborosi şi gata, daţi oala la o parte.
Scopul acestei operaţii este cel mai de căpătâi fiindcă aşa se elimină orice urmă de alcool din oţet (C2H5OH) şi rămâne doar Acidul Acetic sănătos (CH3COOH).
Şi acum legumele:
La trei kilograme de castraveţi puneţi jumătate de kilogram de mere acrişoare şi nu de tot coapte, o jumătate de kilogram de pere tari aşijderea, un sfert de kilogram de arpagic şi o jumătate de kilogram de morcovi.
Castraveţii se taie pe lung în sferturi, iar restul în felii cam cât un sfert de deget de groase.Tot aşa să faceţi cu un zuchinni tăind rondele cu gaură în mijloc, să aibe şi ceva estetic.
Bineînţeles că aţi spălat toate legumele şi fructele în ape multe ca să fie cumspune neamţul gutt und gessundt !
Şi acum în borcanul cela mare, de patru litri, puneţi un mănunchi de crengi de vişin, tulpini uscate de mărar dar cu tot cu floarea sămânţoasă, căţei de usturoi, bucăţele de hrean, tulpiniţe de ţelină şi foi de dafin. Şi clădiţi uşurel castraveţii, dovleceii, merele, perele şi morcovi ca să fie rânduite în straturi şi combinate în culori plăcute ochiului. La jumătate, mai faceţi un strat din ce aţi făcut pe fundul borcanului, iar la urmă de tot încă unul care va fi şi capacul dintâi al marinatei. Eu de obicei închid conţinutul cu câteva crenguţe de vişin puse în cruce şi împletite între ele ca să îmi ţină toate legumele strânse.
Şi acum, oţetul acela fierbinte vine amestecat cu un litru şi jumătate de apă, în care au clocotit trei linguri de boabe de muştar, trei linguri de piper boabe, nişte tulpiniţe verzi de cimbru . Tot acolo pui de la început un sfert de kilogram de zahăr o sută de grame de miere, o lingură de sare grunjoasă fără iod în ea că se moaie leguma, mai o mână de foi de dafin şi florile uscate de mărar.
Şi ceaiul acesta strecurat îl amesteci cu oţetul şi trebuie să îl potriveşti să aibe cam 60 de grade şi poţi să îl torni uşurel peste legume. Vezi umple borcanul până în buza lui şi repede căpăceşte-l. Răcindu-se lichidul îşi va micşora volumul şi va face în borcan vid, care te va păzi de fermentare şi de atacul ciupercilor.
Pune borcanul în cămară la răcoare şi lasă-l cinsprezece zile măcar.
Iaca-tă, ai o murătură de masă de împărat şi ieftină şi bună şi sănătate curată, mai cu seamă.
Şi dacă nu vi-o place să nu îmi spuneţi mie Uica Mihai !

Niciun comentariu: