8.19.2012

Ardei copţi

Haideţi la o reţetă simplă de DUMINICĂ !
Adică nu e chiar simplă fiindcă trebuie musai să faceţi focul supt grătar.
Şi dacă s-au încins cărbuni şi culoarea lor e vişinie şi au început deasupra să facă spuză albă, puneţi desupra dar cam la douăzeci de centimetri ca să se pârpălească pe îndelete:
- zece ardei graşi pântecoşi
- patru roşii durdulii
- o căpăţână de usturoi
- şi trei cepe cu tot cu foile lor.
Nu vă mişcaţi de lângă grătar, eventual luaţi-vă o bere rece alături şi un radio la care să ascultaţi muzică din Banat fie la Radio Timişoara fie la Radio Reşiţa şi cu un cleşte de grătar întoarceţi des legumele de pe o parte pe alta.
Ar fi ideal să aveţi şi nişte tulpini de ţelină din acelea groase, albe în peţiol şi pline de suc aromat. Acestea doar la urmă să le daţi pe grill un strop ca să îşi excite aromele.
Legumele sunt gata dacă ardeii şi roşiile se dezbracă uşor de pieliţă iar cepele şi usturoiul se lasă extrase prin apăsare de pieliţele lor.
Dar am uitar ce e mai important !!!
Peste cărbuni să aruncaţi tulpini verzi de cimbru şi foi de dafin ca să facă un fum aromat care pătrunde leguma noastră.
Acum, dragilor, beţi restul de bere din sticlă (sau sticle) luaţi-vă alături un castronaş plin cu apă şi cuburi de gheaţă şi înmuindu- vă des degetele, curăţaţi pieliţa de pe ardei şi de pe roşii, iar ceapa şi usturoiul scoteţi-le din chimeşile arse prin presare pe planşeta de lemn. O să vedeţi că s-au făcut aproape păstoase şi aroma lor e mai vie decât muziaca de la radio.
Roşiile vin tocate mărunt pe planşeta de lemn, alături de ceapă şi usturoi, (şi tulpinile de ţelină dacă le-aţi avut) apoi într-un castron trebuie amestecate cu ulei de măsline (dar merge ci cel de floare dacă altul nu e, oţet de mere, sare, piper, cimbru mărunţit, coajă de lămâie rasă şi câţiva stropişori de sos de soia care dă un gust extraordinar. Mai presăraţi zahăr ca să contrabalansaţi aciditatea şi obţineţi gustul picant, un strop de apă minerală şi frunze proaspete de busuioc.
Acest sos vine turnat peste ardeii copţi puşi într-un castron pântecos şi încârtiţi să soarbă salţa până in inima lor, apoi daţi castronul trei ore măcar la rece.
Nu e doar salată ce aţi făcut voi, poate fi o masă principală dumicată cu lingura, alăturid e un pumn de măsline şi de pâine neagră adevărată făcută pe vatră iar nu de aceea colorată de bandiţi cu zaţ de vafea strecurat.
Poftă mare la Uica, şi cât am scris eu, nemţoaica a şi scos găvanul cu ardei din frigider, am mai adus şi o sticlă de vin aşa că mă duc să mă îmbuib !
A! Să nu uit. Puteţi să puneţi ardeii ăştia în borcane pe care le închideţi, le sterilizaţi în cuptor sau Bain Marie şi iaca-tă veţi şi o conservă delicatesă pentru iarnă !!!

2 comentarii:

Camelia spunea...

Nea Uica, eu fiind vegetariana scot palaria in fata dumneavoastra pentru aceasta reteta minunata!Multumesc si la cat mai multe retete faine!Sa traiti mult si bine ca ne sunteti de mare folos!

Uica Mihai spunea...

Mulţumesc pentru urări Camelia, o să am în vedere să îmi sporesc bugetul de reţete vegetariene. deşi eu sunt omnivor cu înclinaţii spre dieta porcină, consum foarte multe legume şi crude şi gătite. Am multe reţete fărăc arne şi promit că am să le împărtăşesc cu voi.