12.16.2016

Moare cu carne

Cinstit şi lăutăreşte, mi-am pus astăzi să fiarbă o oală cu modesta dar nobila zamă de iarnă a Bănăţanului.
Zama de moare cu carne nu doar că e potrivă cu neaua de afară (cam subţire şi anemică, ehehei ! unde sunt iernile de altădată cu ţurţuri groşi cât druga la streaşini şi nămeţi cât meterezele) dar dă şi senzaţia de bogăţie chit că e sărăntoacă într-un fel şi umilă după moda papistăşească din care se trage pare- se, adusă de coloniştii din Silezia o dată cu altele şi altele rămase veşnice în Banat.
Aşadar mi-am întocmit oala de cuviinţă şi numai ce am înfulecat abia mai răsuflând două blide pântecoase ca burdihanul zmeului cel rău şi nu mă îndur să nu vă îndrum despre cum să vă fierbeţi şi voi zama de căpătâi că cică la noapte se pun minus unsprăce grade afară şi vai de mama noastră că ne poate lua guturaiul în braţe ca pe nimic.

Moare cu carne

Scoţ dîn butoiu cu varză o căpăţînă mare şî bine închegată şî o tai aşa în şaisprăşe ca să fie bucăturili mari şî frumoasă în blid. Şî tot dă acolo să măi scoţ şî trii litri dă zamă limpege pră care să o fierbi o dată şî cînd s-o răşit cîta, să o strecuri prîn tifon pus în patru ca să nu rămînă nimic străin în ea.
Şî acuma puni o oală cu trii litre dă apă la fiert şî în oală puni un păstârnac tăiat în patru, o ţălină feliată, o piparcă iuce, cîcea boabe dă piperi şî carnea, care trebe să fie multă şî bună. Pulpă proaspătă dă porc, costiţă afumată, o fălie dă şonc, o peşie, cîta cotlet cu os şî dacă ai o urece dă porc. Torni dasupra şî moarea strecurată şî cînd dă oala primu ei clocot, puni varza tăiată şî şasă crumpi curăţaţ, lăsaţ întreji ca să rămînă aşa.
Nu puni sare ori alce mirogenii, fiindcă are varza dă toace şî afumătura la fel, laş numa oala să fiarbă molcuţ cu fegeu dasupra trii şeas şî gata.
Cînd dai zama asta la masă, puni prima dată în blid un boţ dă coleaşă vîrtoasă şî torni după aia fiertura cu crumpi întreji, cărnuri şî ştraifuri dă varză.
Doamne poace să ningă afară pînă le streşînă, că nu măi ai habar.

Cam asta ar fi, dacă nu pricepeţi graiul bănăţan, îmi cer iertare, dar până la urmă îi daţi voi de capăt.

Niciun comentariu: