12.20.2016

Budincă de turtă dulce

Am lucrat doi ani în Nurenberg la nemţi, învăţând pe brânci bucătăria bavareză şi franţuzească, fiindcă l-am avut maistru într-ale culinăritului pe un elev de-a lui Paul Bocuse.
Chinuială şi suflet cănit, dar am învăţat cât într-o viaţă de om, mai ales că şeful meu era un pătimaş care stătea mai mult în bucătărie decât acasă.
Cu el mă prindea noaptea la plită şi dimeaţa eram tot acolo.
Devenisem barbar şi greu mai stăteai de vorbă cu mine, eram cu trup şi suflet călare pe soteuze şi tigăi. Neamţul, Michael Zwingel, mă luase drept ajutor fiindcă vorbeam franceza iar el tânjea să schimbe palavre în limba lui Bocuse, aşa că noi parleam pe fraţuzeşte în bucătărie iar restul personalului se uita la noi ca la doi tâmpiţi.
Şi chiar eram !!!
Şi cică la Nurenberg s-a inventat din greşeala unui patiser Turta Dulce, Lebkuhen cum îi zic bavarezii, iar cică patiserul cu pricina ar fi fost pedepsit amarnic prin scufundare repetată în râul Pegniţ, închis fiind într-o cuşchiţă de fier. Aşa erau teutonii schingiuitori acu cinci sute de ani.
Şi acolo, cu Michael am învăţat să fac această budincă despre care vă învăţ astăzi.

Budincă de turtă dulce

Să iei o pungă de jumătate de kilogram de turtă dulce, chiar din aceea glazurată cu ciocolată dacă găseşti că e mai savantă şi delicată. Şi feliază turtele cu cuţitul iar mai apoi stropeşte-le cu un ceai negru amestecat cu rom şi un strop de rachiu de cireşe.
Şi cât se va îmuia turta asta, să pui pe bain- marie o soteuză să spargi în ea cinci ouă alegând numai gălbenuşurile, să adaugi cinci linguri de zahăr vaniliat, cinci linguri de smântână groasă din aceea numită Creme Fraiche, mai adaugă esenţă de vanilie şi omogenizează compoziţia pe foc. Când se topeşte zahărul perfec,tu tot adăugând lapte în compoziţie, e vremea să razi coajă de lămâie acolo în soteuză şi să adaugi nişte aşchii de unt, astfel încât crema ta de ouă să devină mătăsoasă.
Din vreme să ai o formă unsă cu unt la îndemână şi acolo să torni crema în care ai încorporat cu grijă turta dulce înmuiată şi umflată.
Iar forma asta să o dai la cuptor la foc iute numai cinci minute, apoi să o scoţi la răcit şi când îi vine vremea răstoarn-o pe o farfurie . Jur împrejur pot să pui tot felul de adausuri, frunze de mentă, ciocolată rasă, fructe de pădure, dar cel mai mult îmi place mie să pun lângă ea felii de banană trase şi ele în ciocolată, ca să fie dezmăţ deplin.
Iar de Crăciun chiar se cuvine să te porţi niţel dezmăţat, nu ? 

Niciun comentariu: