2.14.2016

Supa de lapte cu ciuperci

Insidioasă duminica această, încearcă să mă tragă la pat și să mă culcușească în tihna dulcelui far niente.
Dar nu mă las, este o zi dedicată scrisului, lucrez pe rupte și am de gând să isprăvesc până la sfârșitul lunii o nouă carte de bucate intitulată Rețete de post.
Dar până la masa de scris, duminica mea trece prin bucătărie, Nemțoaica mi-a gătit astăzi numai mâncăruri fără saft, sarmale ostășești, pline de orez și friptură în cuptor cu salată de cartofi și sfeclă roșie.
Nici măcar o supă acolo ca să am ce sorbi cu lingura, iar de ceva dulce nici nu vorbesc, clătite măcar ori o tărhană sau orez cu lapte... așa că îmi sufulc mânecile și mă apuc să:

Zama de bureți fierți în lapte

Rade doi morcovi, un pătrunjel și un păstârnac, pe răzătoarea fir de păr, apoi călește răzătura în trei linguri de ulei de măsline, până începe să devină sticloasă. Pentru asta pudrează călitura cu sare și piper și mestecă încontinuu cu lingura de lemn. La sfârșit adaugă jumătate de kilogram de ciuperci tăiate lamele, o sută de grame de cârnat oltenesc tăiat rondele și o mână de cubulețe de costiță afumată. Tot amestecând permanent, omogenizează compoziția, apoi stinge-o cu un litru de apă și un litru și jumătate de lapte gras.
Fierbe oala la foc încet zece minute, vezi că nărăvaș laptele vrea să dea pe dinafară apoi trage-o la o parte.
Cât se răcește ea, ai timp să pui în blender două căpățâni de usturoi ușor pisat, o lingură vârfuită de hrean ras, zeama de la un borcan de gogoșari în oțet, un gogoșar întreg și patru ouă.
Blenderești bine dresingul ăsta, îl temperezi cu zeamă din oală și îl încorporezi la final amestecând bine cu un polonic până supa ta devine omogenă. Nu îți mai rămâne decât să asezonezi și să îi dai gustul final cu sare, piper râșnit, ardei iute tocat și mult leuștean.
Și ca să mai amplifici gustul trage la tigaie la temperatură mare niște felii de ciupercuțe pe care să le pui direct în castron.
Excelentă zeamă de mâncat în iernile friguroase, dar la fel de bună în verile toride, păstrată în frigider și asezonată cu smântână proaspătă.

Turte de mălai cu nucă

Fă un păsat din jumătate de litru de apă, jumătate de litru de lapte, 300 de grame de făină de mălai, puțină sare, vanilie și puțină scorțișoară.
Când s-a răcit încropeala asta, încorporează patru ouă puse pe rând în păsat, coaja de la o lămâie rasă, două sute de grame de zahăr pudră, două sute de grame de nuci măcinate, o sută de grame de făină albă și mai adaugă făină de mălai așezând ceaunul pe foc dar fără să fiarbă ci doar să evapore lichidul în surplus, până obții o mămăligă aproape vârtoasă.
Acum întinde mămăliga asta pe fundul unei tăvi, într-un strat uniform gros de doi centimetri (nu trebuie să fii exact ca un mecanic de banc) și las-o să se răcească bine, după care decupeaz-o în pătrate cam cât o palmă de copil, dă-le prin ou bătut, prin fulgi de porumb striviți cu sucitorul și frige-le în ulei bine încins, cât să prindă rumeneală pe toate părțile.
Și scoase cu cleștele din ulei, tăvălește-le prin nucă de cocos și pune-le în șir cătănesc pe un platou.
Mai presară deasupra scorțișoară, zahăr pudră și gata.
Ce zici, ți se pare greu?

Un comentariu:

PanaCris spunea...

Minunate preparate! Le-am pus la retete de probat in viitorul apropiat! ;)