3.03.2014

De leurdă

Cuminţică şi ruşinoasă Leurda, fată mare a primăverii, a ieşită să dea bineţe începutului de martie, verde de smaragd cu nuanţe de crud.
Iar eu, o am purces culege pre dânsa, în pădurea de pe malul Timişului, unde mă simt ca un stăpân.
A fost migăloasă excursia mea de ieri, mai mult în genunchi, culegând urechiuşele verzi de spiriduş al pământului, răsărite din pătura groasă de frunziş veşted.. Dar s-a meritat să mă închin pe supt fagi şi să mă umplu de noroaie şi spini, cu riscul că Nemţoaica o să mă bage cu totul în maşina de spălat. Am adunat un săcui de aproape un kilogram de leurdă şi pe deasupra o sarcină bună de urzici pe care le-am fiert cu piper, sare şi cimbru şi de astăzi am început să beau zeama lor stoarsă, în loc de apă. Cură de primăvară carevasăzică, dătătoare de puteri noi şi de poftă de viaţă.
Şi ca să prindeţi şi voi gust despre leurdă, că poate vă duceţi la cules ori vă agonişiţi din piaţă de la precupeţi, vă scriu jos două reţete verzi de primăvară:

UNT DE LEURDĂ

Freacă un pachet de unt cu lingura de lemn şi frământă-l să elimine toată apa din el, să se înmoaie şi să devină cremos.
O mână bună de leurdă, ori chiar două, bine spălată şi stoarsă în strecurătoare, se toacă mărunt- mărunt dimpreună cu o legătură de pătrunjel şi se amestecă în acel unt. Potriveşte-i gustul din sare, piper şi cimbru, pune pe o folie de prospeţime mâzga asta verzuie şi ruleaz-o ca pe un sul strâns la capete.
La frigider ţine şi o lună şi e minunată întinsă din vârf de cuţit pe pâine prăjită, iar deasupra să pui aşchii subţiri, străvezii de jambon afumat.
Şi mic dejun, şi gustare şi pacheţel pentru excursiile primăverii ce abia încep.

SUPĂ DE LEURDĂ CU CIUPERCUŢE

Cumpără nişte ciupercuţe Champignon, dar alege-le din lada de la supermarket să fie numai din cele mici, cât un sfârc de deget. Spală-le bine în ciur şi zvântă- le până le vine rândul în mâncare.
Şi acum în oală, căleşte o ceapă, un morcov, un pătrunjel şi puţin păstârnac, toate rase pe răzătoare, cu ulei îndestul, cu sare şi piper proaspăt râşnit, ca să prindă a fi toate sticloase.
Stinge-le cu apă, adaugă ciupecuţele, la un litru de supă cam două sute de grame, de asemenea leurdă spălată şi numai ruptă în mâini, cât mai multă leurdă ca să dea gust de primăvară şi clocoteşte doar cinci minute. Mai drege-i gustul la urmă cu sare şi piper, rade un sfârc de hrean în zeamă, pune-i capac oalei şi las-o să năduşească un sfert de ceas.
Când serveşti supa în farfurie să ai neapărat smântână şi crutoane. Şi altceva nimic decât să te opreşti după al trei- lea blid, că mai e şi mâine o zi.

2 comentarii:

Anonim spunea...

Minunat, multumim!!!

Anonim spunea...

M-a bucur ca te -am găsit .Mi-e dor de satul meu,de pădure,si de primăvara .te pup!