12.06.2012

Moş Niculae cu chef

Da, aşa e !
Înfrigurat şi zgribulit, cu promoroacă în musteţi (deşi afară nu pica strop de ninsoare) mi-a bătut în poartă cum se crăpa de ziuă, Moş Nicolae.
Era cam tăvălit şi pe bundiţa din piele de miel înţărcat avea pete mari de noroi.
Noroc spun, că pieile astea înţărcate se curăţă foarte uşor şi bine, cu făină de mălai înmuiată în borş.
Desigur o să puţi trei zile a ciorbă dreasă, dar asta e !
-Mă belitură, mă procopseală, mă şnapanule, m-a luat Moşul în primire de cum a intrat în curte, pândind să vadă dacă mi-s câinii legaţi, ai tu răchie fiartă în cuină?
-He,he ! Da ce crezi, că aici îi casă drumăşască?
-Deci n-ai ...
-Am, da n-am ! Adică am răchie crudă, dar iuta-iuta o fierb. Că foc în cuptor am, ceainicu de sărbători îi glanţ lustruit, am scos miere din şpaiţ şi cănuţe om găsi noi.
Da hai înuntru să te dezmurţeşti, numa fi bun descalţă-te, altfel te ia Nemţoaica pe sus, ca anul trecut.
- Da, fieru dracului- Doamne iartă-mă- Nemţoaica ta, numa are sufletu ca pita caldă.
Şi ce să vă mai spun, am pus ceainicul pe foc, răchie îndulcită cu miere, oţărâtă cu piper şi scorţişoară şi am scos pe un bliduţ măsline, peşte marinat şi ceapă spartă cu pumnul.
Numa că Moşul s-a uitat urât la mine aşa că am mai adus din şpais nişte ceafă afumată şi tăvălită prin piper, o bucată de cârnat vechi de un an şi brânză de burduf iute şi cu miros de zăpadă în ea.
Şi o dată s-a luminat Moşul şi a dat paharul de răchie fierbinte peste cap.
N-aţi văzut aşa mâncău, parcă avea şapte guri, o dată n-a mai rămas pic de îmbucătură pe masă.
Până şi sâmburii măslinelor i-a înghiţit.
Şi cât n-am fost atent, a băut tot ceainicul şi a trebuit să mai pun unul pe plită.
Între timp să îl fi văuit pe Moş cum s-a descheiat şi s-a dezbumbat...
Şi i se făcuse nasul roşu ca la renii vărului său primar, Moş  Crăciun...
-Auzi, a oftat el din rărunchi, da ceva de mâncare adevărată n-ai tu în casă?
- Am cum să n-am, la casa de gospodar curge miere şi zahar... Dar cam ce ţi- ar pofti sufleţelul?
O friptură la cuptor, cu rumeneală şi cu saft mult ... nişte berbecuţ, ori măcar o ciozvârtă de oaie bătrână.
Şi am căutat în congelator şi am scos de acolo o pulpă de batal cam de patru kile.
Şi am gătit-o pe îndelete, în timp ce se fierbea al trei-lea şi al patru-lea ceainic pe plită. Ba parcă şi al cince-lea, că le-am cam pierdut şirul.
Şi ca să simţiţi că îi sărbătoare, iacă vă dau şi vouă reţeta mea.
Trebuie să ai mentă uscată, pe care o pui să se umfle într-un pahar mare de vin alb, sec.
Şi după un sfert de ceas, amesteci vinul acela cu un pahar de ulei, o linguriţă de muştar, o lingură de sare, piper, cimbru uscat, o foaie de dafin mărunţită în pumn, nişte coriandru pisat şi faci ceva ca o pastă lichidă. Potriveşte-o din gust după cum îţi place, adăugând ardei iute pisat, mai sare, mai piper, mai ce îţi place ţie.
Şi acum îţi trebuie neapărat o seringă din aceea de plastic pe care o cumperi de la farmacie. Şi tragi saftul în seringă şi împungi pulpa de berbecuţ pe la încheieturi şi între muşchi (aici trebuie să ştii anatomia ovinei cu ochii închişi) iar cu ce îţi mai rămâne, ungi carnea pe dinafară. Şi mai fă nişte crestături cu un cuţit subţire prin carne şi îndeasă acolo căţei de usturoi.
Carnea asta, vine aşezată într-o tavă, pe un strat de felii de ceapă amestecată cu rondele de morcov, totul stropit cu vin alb îndoit cu apă, şi mai pune acolo un baton de scorţişoară, cinci cuişoare, o lămâie spartă în opt şi multe boabe de piper.
Şi dă-i friptura la cuptor cam trei ceasuri la 180 de grade şi întoarce-o când pe o parte când pe alta din jumătate în jumătate de ceas.
În ultimul ceas, mai bagă în tavă nişte cartofi întregi ca să se facă în damf şi după aceea să îi prefaci în pireu, iar într-altă tavă separat, pune felii de varză tăiate gros, unse cu ulei şi pudrate cu sare, piper şi boia, ca să se coacă şi să devină uşor maronii şi cu saft în ele.
Şi iaca mâncarea preferată a lui Moş Nicolae.
Presimt că astăzi după ce o să mănânce, o să tragă un pui de somn ostăşesc, aşa că s-ar putea să nu mai ajungă pe la unii dintre voi.
Să mă iertaţi că eu mi-s de vină şi vă promit că la anul nici nu îi mai deschid poarta, ba chiar o să asmut câinii pe el !
 ŞI NU UITAŢI !!!

Dacă doriţi o carte de la Uica Mihai, cu autograf bine înţeles, comandaţi la e-mail:
uica.mihai@gmail.com

Volumul are 128 de pagini şi este însoţit de un CD pe care găşiţi cartea în format electronic pentru tabletă, smartphone, kindle etc, precum şi încă o carte de bucate numită
REŢETE CU....
-10 EMISIUNI RADIOFONICE ÎN GRAI BĂNĂŢEAN
-UN VOLUM DE POEZIE
-UN VOLUM DE PROZE NOSTALGICE ŞI SATIRICE
Preţul unui volum este de 28 lei inclusiv taxele poştale iar plata se face prin ramburs.
Vă rog să specificaţi în e-mail NUMELE INTEGRAL AL PERSOANEI CĂREIA ÎI ADRESEZ AUTOGRAFUL, ADRESA ŞI CODUL POŞTAL !

Niciun comentariu: