6.30.2011

Peştii de Sfântul Petru

Ieri Sfântul Petru şi Sfântul Pavel, au plecat la braţ să se plimbe prin lume, că aşa se cuvine de ziua lor. Şi au trecut şi pe la mine pe la piaţă să îmi dea bineţe şi mi-au lăsat din partea lor şi o sticlă de vin sfinţit, cu gust de ambrozie şi de rai. Dar nu au vrut să guste din bucatele mele, ca să nu îşi ungă bărbile albe ca laptele şi veşmintele proaspete. Se păstrau că mai aveau de bătut pe la porţi şi de colindat pe la prieteni.
Aşa că mi-am chemat alţi ortaci să ne împărtăşim cu mâncare şi cu voie bună şi am ântins o masă de peşte, fiindcă aşa se cuvine la ziua aceasta, să găteşti peşte în cinstea Sfântului Petru care înainte de a fi pescar de oameni a fost pescar de peşte.
Şi iată ce am pregătit eu pentru prânzul cel mic de sărbătoare şi am împărţit la lume ca să fie datoria împlinită:
Salată de peşte afumat
Am avut o mână de srot afumat, pe care l-am opărit doar puţin cu vin alb dulce ca să îi piară amăreala de la fum. Şi l-am amestecat cu ceapă albă tăiată solzişori, feliuţe de măr roşu, măsline dezosate şi am încropit un amestec stropit cu ulei de porumb, oţet de mere, piper şi busuioc proaspăt. Lângă, am pus feliuţe de lămâie pentru pofticioşi.
Macrouri marinate
De la târg am cumpărat patru macrouri mari şi grase pe care le-am cinătuit şi le-am rânduit ca să fie puse scurt pe grătar. Şi ele doar au fost unse cu ulei, sare şi piper. Iar aşa fierbinţi de le jar, leam aruncat într-un castron de faianţă şi peste ele am turnat marinata închipuită aşa- o jumătate de litru de vin roşu de butuc, o jumătate de litru de oţet curat de vin, un deţ de ulei de măsline. Am fiert în zeama asta patru cepe tăiate felii, doi morcovi raşi pe răzătoare, două lămâi tăiate în patru şi un ardei gras tăiat fâşii. Totula fiert pe foc trei clocote bune, cu mirodenii alese, adică cimbru, busuioc, enibahar, măghiran şi mult piper boabe. Şi am turnat marinata fierbinte pete peştii copţi pe grătar şi am acoperit cu folie de aluminiu. Peştii s-au răcit în zeama asta şi s-au făcut moi cu tot cu oasele lor. I-am servit aşa reci, cu pătrunjel verde deasupra şi cu pâine prăjită, unsă cu ulei şi frecată cu usturoi.
Supă de peşte cu legume
E o zeamă rafinată care cere şi multă muncă şi multă cheltuială, dar merită să o pui în blid şi să îţi îmbucuri cerul gurii cu ea.
Mai întâi pui să fiarbă toate oasele şi capetele de la peştii pe care îi filetezi şi îi pregăteşti pentru alte feluri aiuritoare. Astea se cheamă tacâmuri de peşte şi sunt de fapt o delicatesă. Eu am agonisit pentru ziua de ieri tacâmuri de la cinci şalăi uriaşi, de la un crap şaran şi de la cincizeci de macrouri. Un amestec de gusturi uriaş. Am mai pus alături cinci plătici proaspete şi o straiţă întreagă de cărăşei nevinovaţi.
Şi am fiert tacâmurile astea în ceaun cu apă multă, să aibă de unde să scadă, am mai adăugat cepe albe întregi, patru ardei la fel, o mână de pătrunjel, una de morcov şi o ţelimă mare cât un cap de balenă. Trei buchete întregi de pătrunjel verde şi unul de ţelină. Şi piper boabe şi sare şi mai cinci căţei de usturoi aşa întregi. Iar zeama a fiert molcom un ceas întreg apoi am strecurat-o prin tifon ca să rămână limpede şi curată.
Si am aşezat-o din nou pe foc şi am pus să fiarbă în ea bucheţele de conopidă, şi ţelină
tăiată supt formă de chibrituri. A mai bolborosit zeama mea cau o jumătate de ceas apoi i-am dat un obraz de smântână şi i-am oţărât gustul cu mujdei proaspăt.
Şi în blid am mai pus deasupra ei crutoane de pâine şi pătrunjel verde. Supă uşoară cu iz străvechi, nici pe departe aşemănătoare cu altă ciorbă pescărească.
Crap pe disc
Am tăiat doi crapi de cam patru kile fiecare, în rondele groase de un deget. Şi leam uuns bine cu ulei amestecar cu sare şi piper şi le-am ţinut trei ceasuri la frigider. Când a venit rândul lor, am încins discul meu cel mare de oţel şi am aşezat rondelele de crap să le prindă focul iute şi să le rumenească şi pe o parte şi pe cealaltă. Apoi am tras discul de pe flacără, am aruncat să sting friptura o jumătate de litru de vin alb sec, Am învelit discul cu fripturi în folie de aluminiu (la partea asta am făcut şi friptură de degete de bucătar) şi am lăsat să se înăbuşe peştele un sfert de ceas. Pentru el am pregătit o garnitură de cartofi copţi pe grătar şi un sos făcut din roşii, ardei, vinete, toate coapte pe jeratec, curăţate de pieliţe şi date prin blender, cu ulei şi mirodenii orientale, A ieşit un fel de zarzuela picantă plină de dulceaţă şi aromă.
Şi s-a împreunat de minune cu crapul rumen şi cu cartofii. Dar ca păgânii, la felul acesta ultim, ne-am ostenit cu bere uitând că de fapt astăzi e ziua vinurilor de tot felul. Dar o să ne ierte Sfinţii Petru şi Pavel, că şi noi i-am iertat pre Dânşii, fiindcă n-au vrut să rămână cu noi la masă.
Poate că la anul…

Niciun comentariu: