6.26.2015

Cigania smântânită

Am crezut că la vârsta mea (uşurel bat către şaizeci) o să obosesc de atâtea petreceri, chefuri şi festivaluri.
Dar văd că mă ţine Dumnezeu dârdor şi pe picioare să o duc din chef în chef şi chiar să mă bucur de prieteni, muzică, joc şi mai ales de mâncăruri bune.
Numai ce duminica trecută am fost la Lugoj la Ruga Bălţii unde am gătit 35 de kilograme de carne de viţel în tigaia uriaşă şi 800 de mititei pârpoliţi pe grătar, bucurându- mă de un recital de excepţie (6 ore de muzică erşti klass) al Domnului Petrică Moise care la 69 de ani e mai tânăr ca niciodată şi iată că vichendul ăsta, se încinge un chef monstruos la Buziaş.
Festvalul Internaţional de Folclor aduce în parcul cu veveriţe, cele mai sonore nume ale folclorului românesc în frunte cu Nicoleta Voica. Aflaţi mai multe amănunte aici: http://cetateanul.ro/lugojenii-asteptati-la-festivalul-international-de-folclor-de-la-buzias-in-weekend_5166.html
Iar în jurul festivalului se vor aprinde focuri mari, vor sfârâi grătarele şi o să curgă berea.
Pe mine mă veţi găsi în mijlocul petrecerii cu tarabele mele şi voi găti ca pentru uriaşi.
Sarmale în foi de viţă, papricaş de Buziaş şi nişte mititei speciali produşi de firma dragă sufletului meu BANAT BUN DE LA BOCŞA.
Iar felul de mâncare special pentru această petrecere este unul inventat ad- hoc şi pe care îl numesc tot ad- hoc, CIGANIE SMÂNTÂNITĂ.
Şi fiindcă vă ştiu hămesiţi şi pofticioşi, vă dau şi vouă reţeta, cu condiţia să nu o daţi mai departe şi să rămână numai secretul nostru.

CIGANIE SMÂNTÂNITĂ

Pune într-o tigaie (asta-i cigania) încăpătoare, două linguri de unt vârfuit şi trei linguri de ulei. Aruncă acolo un praf de sare şi unul de piper, amestecă bine şi lasă să se umfle untul şi să facă spumă.
Când s-a liniştit, aruncă în el un piept de pui barosan, tăiat în cubuleţe aproximative de 3x3 centimetri şi la foc foarte iute rumeneşte carnea bine. Acum toarnă peste ea ca să o stingi, 100 de mililitri de vin alb sec şi 20 de mililitri de rachiu tare de cireşe. Neapărat de cireşe, ca să avem aroma de sâmbure. Lasă jumătate de minut învârtind mereu să se evapore alcoolul, dacă ai flacără, flambează tigaia, şi iute- iute toarnă un sfert de litru de smântână dulce şi adaugă şi doi pumni de ciuperci tăiate feliuţe. Ideal ar fi să aveţi gălbiori, dar merg şi champignons, bureţi de fag, mânătărci, hribi ori crăiţe.
Clocotiţi conţinutul până scade sosul şi se îngroaşă şi amestecaţi mereu cu lingura de lemn ca să nu se prindă .
La final gustaţi, mai potriviţi din sare şi piper şi nimic altceva.
Fierbinte în farfurie cu mămăligă pripită, ori cu garnituri pe potrivă, cartofi noi, orez, găluşte fierte separat ori preferata mea, tăiţei de casă fierţi în apă cu sare şi traşi puţin în unt.
Iaca- tă reţeta.
Dar până îi prindeţi voi şpilul şi vă exersaţi, veniţi la Uica Mihai la Buziaş, Sâmbătă şi Duminică, să mâncaţi din tigaia uriaşă şi să ascultaţi muzică populară de clasa unu !
noi suntem Banat Bun

Niciun comentariu: