8.24.2013

Ceaunul dragostea mea

Până în anul 2.000 (când nu a venit sfârşitul lumii) am gătit ca tot bucătarul normal la cratiţă, oală, tigaie, plită grătar şi cuptor.
Şi dintr-o dată, a venit o provocare din partea Primăriei Reşiţa, să fac ceva spectaculos la schimbarea mileniului.
Aşa că am cumpărat un tăuraş de 730 de kilograme de la Armeniş, l-am tăiat, l-am rânduit şi l-am adus cu un camion hârbuit la Reşiţa în centrul oraşului. Aici mă aştepta un proţap uriaş, făcut în uzină de prieteni şi un morman de jăratec dintr-un metru ster de lemn de fag.
Şi viţelul ăla, care scăzuse cam la 550 de kilograme, s-a învârtit pe proţap privegheat de mine, de primar şi de încă opt tovarăşi, de la şapte seara, până a douăa zi dimineaţa la ora nouă. A ieşit ca pictat cu pensula, meremetisit cu baiţ, pârpălit, dichisit, fraged şi bun de s-au bătut reşiţenii pe el şi am vândut aproape două mii de porţii.
Dar, fiindcă viţelul în proţap are tehnica lui de fasonare, mi-au rămas picioarele, capul, măruntaiele, coada, plus carcasa goală de carne pe proţap.
Şi aşa mi-a venit mie o trăzneală (asta se întâmpla de Sfântul Pătru) să mă duc să iau împrumut de la un vecin ceaunul uriaş (la noi în Căraş i se spune BĂGIC) în care făcea fiertură porcilor şi instalat pe pirostrii, la foc moale, am fiert tot ce a rămas din viţel în amestec cu legume, mirodenii şi un sac întreg de bureţi gălbiori.
A ieşit în ceaunul acela o mâncare care bătea viţelul fript iar gustul ei a provocat în sufletul meu o dragoste fulgerătoare.
L-am invitat pe vecin la o zamă din aceea de bureţi, i-am dat să şi bea din gros, i-am băgat în buzunar două sute de dolari şi m-am făcut stăpân pe ceaunul acela, care iaca-tă de treisprezece ani se plimbă după mine. Iar în jurul lui s-au adunat neamuri, ceaune, ceaunele, troci şi trochiţe, iar eu m-am dedicat lor în totalitate.
Că nu există sculă mai bună de gătit şi mâncare mai dulce şi săţioasă, decât cea coaptă îndelete şi îndelung în ceaun.
Cine nu crede, să vină mâine la Arad la Ştrandul de pe Mureş unde o să fierb două cătlane, adică ceaune, cu miracole de carne şi legume.
Şi o să înţelegeţi de ce sunt îndrăgostit de scula asta cu pirostrii !!!

Un comentariu:

obat tradisional kanker ovarium spunea...

kunjungan pagi semoga sukses selalu..
http://goo.gl/9JCF5i